8 maj 2017

szarlotka z kratką


witajcie:)
Szarlotka to taki must-have  w każdej szanującej się cukierni czy w książce kucharskiej każdej Pani domu:)
Choć jest to ciasto kojarzące się z jesienią to bardzo często znajduje się na typowych spotkaniach rodzinnych czy uroczystościach w ciągu całego roku jak tez na co dzień  do kawy.
Ja dziś mam dla Was prostą i szybką szarlotkę z typową kratką.


Proporcje na blaszkę wymiary 22x29cm

ciasto kruche:

2  żółtka
Białka  można użyć do innego wypieku.np zrobić jabłka pieczone pod bezą.


200g masła
 100g cukru 
300g szklanki mąki pszennej
aromat waniliowy



dodatkowo2-3kg jabłek
sok z 1 cytryny
1-2 łyżeczki cynamonu z  cynamonowca cejlońskiego
 czyli ten prawdziwy aromatyczny i  o właściwościach zdrowotnych.
tu polecam artykuł

Na stolnicy wysypać mąke, cukier wbić żółtka i zimne masło rozdrobnione. Połączyć wszystko szybko ugniatając ciasto.Odłożyć na 60 min do lodówki, by schłodzić.
Blaszkę wyłożyć papierem do pieczenia.Ciasto podzielić na dwie części ,jedna cześć rozwałkować i wyłożyć spod blaszki druga po rozwałkowaniu wyciąć paski  i ułożyć na wierzchu jabłek kratkę.

Jabłka 2-3kg najlepiej odmiany twarde i kwaśne jak antonówka ,szara reneta czy tez Granny Smith,które sama użyłam do tego przepisu.Jabłka te są wystarczająco jędrne i kwaskowate także nie rozpadną się i nie zamienia w mus podczas pieczenia.
Jabłka obrać ze skorki  i pokroić na plasterki ok 3mm.skropić sokiem z cytryny,by nie ściemniały.Wymieszać z cynamonem, tu ilość zalecam wedle uznania.Ja bardzo lubię cynamon i go nie żałuje:)
Pokrojone i przyprawione cynamonem jabłka wykładam na blaszkę na ciasto.
Z drugiej części ciasta ułożyć kratkę.
Pieczemy  0k 40 -50 min w temperaturze 180 st
Po przestudzeniu oprószyć cukrem pudrem lub pochlapać pomadą lukrową.



1 komentarz:

  1. Pycha!
    U mojej Babci zawsze dostawaliśmy szarlotkę, do dziś to jedno z moich ukochanych ciast. Nigdy mi się nie znudzi :)

    OdpowiedzUsuń