9 maj 2014

Marchew Krychano-regionalne danie kujawsko-pomorskie


Witajcie:)
Marchew krychano to danie  zwane na Kujawach i Pomorzu jako marchew tłuczona.
Krychać w kujawskiej gwarze znaczy rozdrabniać.



Na pochodzenie dania mogą  mieć wpływ religijni uchodzący
 zwani Mennonitami którzy przybyli  w XVI wieku z Holandii przywożąc swoje potrawy narodowe.
Tradycyjne danie holenderskie stamppot :to ziemniaki z warzywami z dodatkiem okrasy z boczku.
XVI wieczny dom Mennonitow do dziś stoi w Bydgoszczy  moim rodzinnym  mieście:)

Jestem w trakcie zapoznawania się z kuchnią Holenderską a to za sprawą  projektu związanego z Holandią który współtworzymy z miejscową gazetą.
W trakcie  zgłębienia tematu trafiłam na informacje,które doprowadziły mnie do Polski na obszar kujawsko-pomorski do mojej rodzinnej Bydgoszczy i do dania marchew krychano,które jest wpisane na listę produktów regionalnych.
Region prezentuje swoje dania na corocznych Międzynarodowych Targach „Grüne Woche”w Berlinie. 

Przepis na danie znalazłam w książce
Kuchnia z rodowodem. 
Potrawy i produkty tradycyjne 
województwa kujawsko-pomorskiego
autorstwa -Grażyny Szelągowskiej:
1kg marchwi
60dag Ziemniaków
30dag boczku  wędzonego
sol,cukier,pieprz
ziemniaki i marchew gotujemy do miekkości z boczkiem.
Warzywa tłuczemy a boczek kroimy w kawałki.
Danie występuje też w formie postnej z cebulą.
Smacznego!

2 komentarze:

  1. Przyznam się, że w takiej postaci jeszcze marchewki nie jadłam. trzeba by było raz spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mama przygotowywala taką marchew nam cale dziecinstwo,przepis zmodyfikowala i jadalismy to w formie gęstej zupy-papki:)uwilbiam ją do dzis:)Pozdrawiam

      Usuń